motti in ('t) Bakkie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Motti Petzoldt - WaarBenJij.nu motti in ('t) Bakkie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Motti Petzoldt - WaarBenJij.nu

motti in ('t) Bakkie

Door: Motti

Blijf op de hoogte en volg Motti

21 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo beste mensen,
Weer even een tijdje geen internet verbinding gehad, want ik zat weer in het binnenland. Aan de titel kan je zien dat ik in Bakkie zat om gedurende drie dagen de Warappakreek en omstreken te verkennen met de korjaal. Mijn broer en zijn zoon vooral vanwege de vogels, maar ik meer om de natuur als een geheel. Het waren geweldige maar ook zeer inspannende dagen, want je zit gedurende drie dagen bijna constant in de korjaal en bent steeds bezig om te kijken wat er nu weer voorbij vliegt, loopt of zwemt. Als ik dit schrijf kan ik niks uploaden want ook in Paramaribo is er, dankzij de Frans Guyanen die een kabel naar de klote hebben gedraglined,geen internet op dit moment. In ieder geval kan wel alvast de tekst neerzetten voor de blog.
De zeventiende november zijn wij op weg gegaan over de Surinamerivier met Otte Ottema, een vooraanstaand en tevens de enige ornitholoog van Suriname, eerst naar de monding van de rivier om aldaar de eerste kustvogels te zien en een kleine kans te hebben om de dolfijnen op de weg terug naar Bakkie te zien. Dat laatste is niet gelukt, de rest wel. Tot de verbazing van onze gebaarde expert zagen we enkele, voor de plek, zeldzame exemplaren van sterns en de fregatvogel dat in een beduimeld schrift werd genoteerd met datum, tijd en plaats erbij. Zoals ik al zei was de weg naar de Warappakreek minder voorzien van verrassingen, in het bijzonder de Dolfijnen lieten het massaal afweten. Maar aangekomen in Bakkie werd dat ruimschoots goedgemaakt met een door een warm onthaal voorzien van een goede nasi en een paar djogo’s. Die nacht hebben we allen goed geslapen en waren om 6 uur weer wakker om stipt om 7 uur in een korjaal plaats te nemen om in een adembenemende kreek rond te gaan varen. Gedurende die eerste excursie hebben we tenminste 47 verschillende soorten vogels gezien variërend van Papegaaien tot, in Suriname(!), IJsvogels. Maar ook de Gieren, Valken, Wouwen en Spechten waren ruimschoots vertegenwoordigd. Ik zal een lijst op de blog zetten van de diverse soorten en ondersoorten die we gedurende de drie dagen hebben gezien. Maar ook de diverse vissen, hagedissen en krabben en zelfs een wasbeerachtige zijn voor de lens en onze ogen gekomen. De derde dag beperkte zich grotendeels tot de kreek en de Surinamerivier, de kreek hebben we tot halverwege in bijna volledige stilte afgelegd van kwart over 7 tot zo’n 1 uur om vervolgens bij een uiterst mooie Javaanse dame de tot nu toe beste en meest (lekker) pedisse nasi te verorberen op een voormalige plantage van citrusvruchten. Om zo’n 4 uur waren we terug in Bakkie om opgehaald te worden om met een grotere korjaal naar Alkmaar te reizen en op die terugweg hebben we uiteindelijk, overigens zo’n 60 kilometer landinwaarts, jagende dolfijnen gezien. Dat was een bijzonder moment om midden op een rivier de rugvin en later de koppen van dolfijnen te zien. Hoewel de hele driedaagse trip heeft vol gestaan van onverwachte ontmoetingen, want hoe moet je uitleggen hoe het voelt om een rode ibis te zien, of een specht met een knalrode kop en een zwart lichaam die voor je ogen de meest spectaculaire roffel geeft op een boom die een percussionist als Peter Schat niet kan evenaren? Als dat al niet kan, een Dolfijn? Maar goed, we gaan nog een paar dagen op ons gemak in Paramaribo zitten om ons voor te bereiden op het onoverkomelijke; de terugreis! de onderstaande lijst is met Engelse namen eerst, dan als ik ze kon vinden de Nederlandse en, als die er zijn, de naam in srenan tongo.
Pygmee kingfisher Groene dwergijsvogel Fisman
Crimson hooded manakin
Grey hawk
Roadside hawk
Rufous crabhawk Krabbenbuizerd Krabu aka
Lesser yellow headed vulture Kleine geelkop gier
Black vulture Zwarte gier Blaka ede

Tot lezens,
Motti

• 21 November 2008 - 17:24

Lydia:

Hoi Motti, Indrukwekkend allemaal, geniet er nog even van voor je weer terug ko0mt, want dat is ook al weer gauw, verheug ik me op! Ben benieuwd naar al je verhalen. lieve groet, Lydia

• 22 November 2008 - 03:35

Tom K:

kijk, dat had ik ook wel willen meemaken. Interessant. We spreken mekaar later!

• 22 November 2008 - 11:07

Wouter:

Hoi Motti,

Waarschijnlijk komt deze reactie niet door, net als de vorige. Een probleem bij mijn provider waar ik de vinger niet op kan leggen. We zullen dit dus binnenkort maar mondeling verder afdoen. Geniet nog van je laaste dagen daar.

groet, Wouter